Anden planlægning

Herunder kan du læse om, hvordan lokalplanen forholder sig til anden relevant planlægning.

Landsplandirektivet Fingerplan 2019 omfatter alle hovedstadsområdets kommuner og udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, byomdannelse,
grønne kiler, trafikanlæg m.m.

Lokalplanområdet langs Solrød Strandvej er beliggende i bymidten i Solrød Kommune og indenfor ”byfingrene” i Fingerplan 2019. Lokalplan 316.6 for Solrød Strandvej øst for Solrød Center har til formål at markere bymidten langs Solrød Strandvej og nærheden til stranden. Markeringen sker ved at tillade en højere bebyggelsesprocent og bygningshøjde inden for et afsat byggefelt langs med Strandvejen. Lokalplanen åbner således op for fortætning inden for kommunens primære bymidte, samtidig med at udviklingen har til formål at understøtte bymidtens eksistens.

Lokalplanen medfører ikke ændringer, der er i uoverensstemmelse med Fingerplan 2019.

Størstedelen af lokalplanområdet har tidligere været beliggende i rammeområde 316A, som er et større rammeområde langs Solrød Strandvej og som er beliggende inden for udpegningen af Solrød Bymidte.

I rammeområde 316A har der været mulighed for en maksimal bebyggelsesprocent på 40 og et etage antal på maksimalt en etage med udnyttet tagetage.

For at bebyggelsen kan danne et samspil med Solrød
Center på modsatte side af Solrød Strandvej, er der udarbejdet et kommuneplantillæg til Solrød Kommuneplan 2021 (kommuneplantillæg nr. 3).

Det nye rammeområde 316D muliggør en udvidet byggemulighed på en udvalgt strækning over for Solrød Center. Her er bebyggelsesprocenten øget til max 50 for byggefelter ud mod Solrød Strandvej for ejendomme over 1.300 m² til etagebyggeri til bolig og publikumsorienteret erhverv og med max to etager med udnyttet tagetage inden for byggefeltet.

For matrikler under 1.300 m² fastholdes den maksimale bebyggelsesprocent til 40, men  etageantal øges til max 2,5 etager inden for byggefeltet, forudsat bygningsreglementets bestemmelser (fx afstand til skel, skrå højdegrænseplan mv.) og lokalplanens øvrige krav (til fx antal p-pladser, afstand til skel, friareal mv.) i øvrigt kan overholdes .

Øst for byggefeltet kan der opføres åben-lav eller tæt-lav boligbebyggelse i max en etage med udnyttet tagetage. For tæt‐lav boligbebyggelse må bebyggelsesprocenten ikke overstige 40, og for åben‐lav boligbebyggelse 30. 

I den nye ramme er det også præciseret, at der samlet maksimalt må etableres 2.000 m2 butiksareal, lige som risiko for klimarelaterede oversvømmelser er opdateret. 

Derudover gælder også de generelle rammer i kommuneplanen.

Se oversigt over kommuneplantillæg her i vores digitale kommuneplan.

Lokalplanområdet ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD-område), hvilket betyder, at der skal tages hensyn til grundvandet.

Der må som hovedregel ikke ske arealanvendelse, som udgør en fare for forurening af grundvandet, inden for områder med drikkevandsinteresser. Bestemmelserne i Lokalplan 316.6 for Solrød Strandvej øst for Solrød Center vurderes ikke at være i strid med dette.

Den del af lokalplan 701.1 for Strandvejen, som denne lokalplan omfatter, aflyses og erstattes af denne lokalplan (lokalplan 316.6) ved vedtagelsen af indeværende lokalplan.

Ligeledes aflyses også lokalplan 703.1 om forbud mod spillehaller ved vedtagelse af denne lokalplan for det område som Lokalplan 316.6 for Solrød Strandvej øst for Solrød Center omfatter, idet bestemmelse § 3.4 om forbud mod spillehaller er indarbejdet i nærværende lokalplan.

Afgrænsningen af kystområdet er blevet justeret med lokalplan 316.7, inden denne lokalplan (316.6) er blevet vedtaget. Derfor udgår bestemmelsen om, at en del af den tidligere lokalplan 316.4 skulle aflyses. Det drejer sig om den del af Hedevej 4, som er udlagt til stiareal pr. august 2023. Fremadrettet er hele matriklen omfattet af indeværende lokalplan.

Der foretages ikke aflysning af konkrete servitutter med denne lokalplan. Men private servitutter, der er uforenelige med lokalplanen, forventes fortrængt af planen.

Lokalplanområdet ligger inden for kystnærhedszonen, hvorfor der skal redegøres for lokalplanens eventuelle visuelle konsekvenser.

Lokalplan 316.6 for Solrød Strandvej øst for Solrød Center muliggør øget bebyggelse langs Solrød Strandvej med mulighed for én etage yderligere i forhold til, hvad der er opført i dag - i alt mulighed for op til 2,5 etager. Dette for at markere bymidten (Solrød Center) langs Strandvejen.

Den eksisterende bebyggelse på modsatte side af Solrød Strandvej (i Solrød Center) varierer i 2-5 etager.

Lokalplanen vurderes ikke at medføre en afgørende visuel ændring af den eksisterende bebyggelse langs kystlinjen, da der allerede i dag er opført eksisterende bebyggelse i området mellem kysten og lokalplanområdet i 1,5-2 etager og der samtidig er opført bebyggelse i 2-5 etager lige umiddelbart vest for lokalplanområdet. Den nye bebyggelse får mulighed for en etage mere, end der er mulighed for i det gældende plangrundlag - og den øverste etage skal udføres som udnyttet tagetage (skrå tage). En del af bebyggelsen vil desuden sløres af eksisterende beplantning (træer) i kystområdet (mellem lokalplanområdet og stranden).

her er vist et kort over kystnærhedszonen i Solrød Kommune.

Figur 3: Kort med angivelse af kystnærhedszonen (lyseblå markering) i Solrød Kommune. Den skraverede del er byzone (fra Solrød Kommuneplan 2021).

Natura 2000-områder

EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet pålægger EU's medlemslande at bevare en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Det skal ske ved at udpege særlige områder, hvor disse arter og naturtyper er beskyttede. Habitatområderne og fuglebeskyttelsesområderne udgør tilsammen Natura 2000-områderne.

Det er myndighedens ansvar at sikre sig, at der er tilvejebragt tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om planen kan skade et Natura 2000-område.

De nærmeste Natura 2000‐områder ligger hhv. ca. 700 m (Ølsemagle Strand og Staunings Ø) og ca. 4,6 km (Gl. Havdrup Mose). Regnvand afledes ikke til disse områder. Området er allerede i dag er bebygget og i øvrigt er omkranset af øvrig eksisterede bebyggelser (i byzone). Desuden ændres anvendelsen af området ikke - kun højde øges med op til 1 etage mere i en udvalgt del af området (og dermed også bebyggelsesprocenten). På baggrund af ovenstående vurderes, at gennemførelse af planerne ikke vil påvirke Natura 2000 områderne væsentligt.

Resultatet af screeningen medførte, at der ikke skal foretages en egentlig Natura 2000 konsekvensvurdering. 

​Bilag IV-arter

Bilag IV i EU's habitatdirektiv indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Det handler bl.a. om forbud mod ødelæggelse af yngle/rasteområder og mod at forstyrre fugle på reder.

Det område planforslaget indeholder ændringer for, består udelukkende af eksisterende bebyggelse (bebygget areal i byzone). Der er således ingen naturarealer, beplantninger af væsentlig udstrækning eller lignende. Det vurderes derfor, at området ikke benyttes som yngle- eller rasteområde for plante- eller dyrearter på habitatdirektivets bilag IV.

Det kan dog ikke udelukkes, at området sporadisk benyttes af flagermus som enten fødesøgningsområde langs bebyggelsen, eller at bygningerne benyttes som overvintrings- eller sommerresidens for arter af flagermus. Det vurderes dog samlet, at planområdet enten ikke benyttes af flagermus overhovedet, eller at det udgør et uvæsentligt yngle- eller rasteområde for arter af flagermus. 

Se hele screeningen af planforslaget her.

Byrådet vedtog i 2019 en boligpolitik for Solrød Kommune med fokus på kommunen som det bedste sted at bo - hele livet. 

Denne overordnede målsætning om, at der skal være
boliger til alle aldre, både de unge, de ældre og dem midt i mellem, opnår kommunen gennem følgende mål:

  • Solrød Kommune skal have variation i typen af
    boliger.
  • Der skal være 80 % ejerboliger og 20 % lejeboliger (almene og private lejeboliger).
  • Kommunen vil i dialog med boligselskaberne om udlejningskriterier til almene boliger.
  • Kommunens borgere skal tilgodeses i udlejningskriterierne med en andel af ledige almene boliger.
  • Der skal være flere mindre boliger med 1-3 værelser i attraktive boligområder.
  • Nye boligområder skal udvikles med fokus på
    bæredygtighed.

Denne lokalplan giver mulighed for mere bebyggelse og flere boliger i kommunens primære bymidte, som både er tæt på offentlig transport, dagligvareindkøb, kulturtilbud mv. Ved opførelse af nye boliger, vil Solrød Kommune opfordre til en variation i boligernes størrelser.