Byens andre funktioner

Her kan du læse, hvordan denne lokalplan forholder sig til byens øvrige funktioner.

Lokalplanen giver mulighed for, at etablere et anlæg, som vil støje i forbindelse med daglig drift. Støjkilderne er både mobile støjkilder såsom kørsel med lastbiler og aktiviteter i forbindelse med af- og pålæsning samt stationære støjkilder såsom røreværker i tanke, blæsere m.v.

Lokalplanen indeholder ingen bestemmelser som regulerer de mobile støjkilder. Lokalplanen indeholder bestemmelser, som fastlægger hvor inden for området, der kan placeres ny bebyggelse, men regulerer ikke hvor interne veje etableres. Hvordan området disponeres inden for lokalplanens byggefelter, vil ikke i praksis få påvirkning på støjbelastningen, da dette forhold reguleres i miljøgodkendelsen, og angives som en støjgrænse hos nærmeste nabo.

Som følge af transportbehovet i forbindelse med driften af biogasanlægget er det vigtigt, at biogasanlægget har en god forbindelse til det overordnede vejnet.

Størstedelen af transporten vil ske via Åmarken – Roskildevej – Køge Bugt Motorvejen. Anlægget får behov for gennemsnitligt 57 daglige lastbiler/tankbiler. Det eksisterende biogasanlæg kører i forvejen gennemsnitligt 46 biler. For hele lokalplanområdet vil der altså være mulighed for i alt 103 lastbiler pr. dag i gennemsnit, hvilket giver en ÅDT (Årsdøgntrafik) på 206.

Lokalplanen kan ikke regulere hvilke ruter, lastbilerne med ærinde i lokalplanområdet skal benytte. Lokalplanen sikrer alene, at ind- og udkørsel til området sker på et sted, hvor oversigtsforhold på Åmarken er gode.

I miljøkonsekvensrapporten for Solrød Bioenergi vurderes det, at merbelastningen på vejnettet fra Solrød Bioenergi vil være uvæsentlig i forhold til den nuværende trafik på det omkringliggende vejnet og kryds, og der vil være en ubetydelig påvirkning som følge af øget belastning på det omkringliggende vejnet.

Der vil af trafiksikkerhedsmæssige årsager kun være én ind- og udkørsel til området.

For at sikre så få lugtgener som muligt, bliver anlæggene etableret med et præcist dimensioneret ventilationssystem og et dertilhørende biofilter til rensning af ventilationsluft fra modtagehaller og tanke. Modtage‐ og blandetanke konstrueres tætte for at mindske behov for ventilation og forhindre lugtudslip. Aflæsning af biomasse sker indendørs for lukkede porte og anlægget dimensioneres til og drives efter, at der under alle driftssituationer vil være undertryk i såvel haller som tanke. Herved det sikres, at ventilationsluft og lugtstoffer altid ledes gennem filteret til rensning. Efter rensning ledes lugt ud gennem en skorsten.

Lokalplanen regulerer bebyggelseshøjden herunder højden på de afkasthøjder, som er nødvendige for at overholde de fastlagte grænseværdier. Inden for lokalplanen kan der opføres op til to skorstene i op til 40 meter, som er fastlagt på baggrund af beregninger af anlæggets emissioner. Af den årsag vurderes vedtagelsen af lokalplanen ikke at have påvirkning på befolkningens sundhed som følge af lugt- og emissioner.

Som led i kommunens klimatilpasningsplan ønsker Solrød Kommune at mindske overbelastning af kommunens regnvandskloakker, vandløb og søer for at forebygge oversvømmelser.

Befæstelsesgraden i lokalplanområdet må derfor højst være 0,6. Befæstelsesgraden er både et udtryk for, hvor meget regnvand der forventes at blive afledt til afløbssystemet (afløbskoefficienten) og for den maksimale del af arealet, der må befæstes og dermed aflede regnvand til kloaksystemet.

Vand fra området håndteres jævnfør den til enhver tid gældende Spildevandsplan for Solrød Kommune.

Der løber en hovedkloakledning ejet af KLAR forsyning A/S gennem lokalplanområdet som vist i kortbilag 3. Der er en respektafstand på 2 meter til begge sider af kloakken som ikke kan bebygges eller beplantes. Solrød kommune skal godkende eventuel omlægning eller andre tiltag som muliggør bebyggelse eller beplantning inden for respektafstanden.