Her på siden finder du vejledninger om, hvad en lokalplan er, og hvilke klagemuligheder du har.
En lokalplan fastlægger de fremtidige forhold inden for et lokalt afgrænset område. Lokalplanen indeholder eksempelvis bestemmelser om:
- hvad et område skal anvendes til,
- hvordan veje og stier skal udformes,
- hvordan bebyggelsen skal placeres,
- hvor højt og tæt der må bygges, og
- hvordan friarealerne skal indrettes m.m.
Hvordan er lokalplanen bygget op?
Bestemmelserne (§§) og de tilhørende kortbilag er den juridisk bindende del af lokalplanen. Denne del er bindende for byrådet, samt for grundejere i - og brugere af området.
Redegørelsen beskriver baggrunden for lokalplanen samt lokalplanens forhold til anden planlægning og lovgivning. Denne del er beskrivende og ikke juridisk bindende.
Fra 2020 bliver vores lokalplaner digitale og er sat op, så bestemmelserne vises først. I tidligere lokalplaner kommer redegørelsen først.
Hvorfor og hvornår udarbejdes en lokalplan?
Ifølge Planloven skal der udarbejdes en lokalplan, når det er nødvendigt for at sikre kommuneplanens virkeliggørelse, samt når større bygge- og anlægsarbejder skal virkeliggøres. Hensigten er, at disse opnår den ønskede udformning og sammenhæng med øvrig planlægning og eksisterende bebyggelse. Byrådet kan til enhver tid beslutte at udarbejde et lokalplanforslag.
En lokalplan må ikke være i strid med kommuneplanen.
Hvordan behandles en lokalplan?
En lokalplan skal sendes i offentlig høring for at sikre borgernes indflydelse. Høringen varer mindst 2 uger, og der afholdes ofte borgermøde i høringsperioden.
Efter høringsfristens udløb behandler Byrådet de kommentarer og bemærkninger, der er indkommet fra borgere og myndigheder i høringsperioden.
Når lokalplanen er endeligt vedtaget, bekendtgøres dette (via det statslige planregister Plandata.dk og på kommunens hjemmeside) og er herefter bindende for de ejendomme, der ligger inden for lokalplanområdet.
Klagevejledning
Efter lokalplanens endelige vedtagelse kan der ifølge Planlovens § 58 klages over retlige spørgsmål, inden for 4 uger fra planen træder i kraft.
Du klager via Klageportalen, som du finder på kpo.naevneneshus.dk. Du logger på digitalt med MitID. Når du har indsendt din klage, bliver den sendt videre til Solrød Kommune til udtalelse.
Hvad kan der klages over?
Du kan klage over retlige spørgsmål, fx hvis du mener, at kommunen ikke har haft hjemmel til at træffe afgørelsen. Du kan derimod ikke klage over, at kommunen, efter din opfattelse, burde have truffet en anden afgørelse, fx over kommunens skøn, dvs. når kommunen kunne vælge mellem flere forskellige afgørelser.
Hvem kan klage?
Enhver der har retlig interesse i sagens udfald, fx ansøgere, naboer, omboende, lokalforeninger (grundejerforeninger, vejlaug) og andre, som er omfattet af en retlig interesse eller er part i sagen.
Frist for at klage
Klagefristen er 4 uger fra den dato planen er offentliggjort (via det statslige planregister Plandata.dk).
Fristen for et eventuelt søgsmål ved domstolene er 6 måneder fra den dato afgørelsen er meddelt
Gebyr
Når du klager, skal du betale et gebyr på 900 kr. for borgere og 1.800 kr. for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder. Du betaler gebyret med betalingskort eller MobilePay i Klageportalen.
Hvis ikke du betaler gebyret, bliver klagen afvist. Gebyret bliver betalt tilbage, hvis du får helt eller delvist medhold i din klage, eller hvis klagen afvises, fordi klagefristen er overskredet, klagen ikke er berettiget, eller hvis klagen ikke er omfattet af Planklagenævnets kompetence.
Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Solrød Kommune, hvor du beskriver, hvorfor du vil fritages for at bruge Klageportalen. Vi vil herefter sende din anmodning til Planklagenævnet, som tager stilling til, om du kan blive fritaget.
Du kan læse mere på www.naevneneshus.dk under Planklagenævnet.
SE PLANLOVEN HER
Du kan se den komplette liste over, hvad en lokalplan kan indeholde i Planlovens § 15.
Du kan finde Planloven på:
www.retsinformation.dk