Herunder kan du læse om, hvordan lokalplanen forholder sig til anden relevant planlægning.
Landsplandirektivet Fingerplan 2019 omfatter alle hovedstadsområdets kommuner og udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, byomdannelse, grønne kiler, trafikanlæg m.m. Kommunernes planlægning må ikke stride imod bestemmelserne i Fingerplanen.
Solrød Kommune er, som del af hovedstadsområdet, underlagt bestemmelser for byudvikling fra Fingerplan 2019. Bestemmelserne skal sikre, at byudvikling og byomdannelse af regional betydning udelukkende sker i det indre og ydre storbyområde. Det er således i håndfladen og byfingrene, at hovedparten af hovedstadsområdets fremtidige vækst i befolkning og arbejdspladser skal finde sted.
I henhold til Fingerplanen skal byudvikling uden for byfingrene, i det såkaldte ”øvrige hovedstadsområde”, være af lokal karakter og ske som afrunding eller i tilknytning til eksisterende bysamfund. Ved byudvikling af lokal karakter forstås byudvikling med erhverv, boliger og andre byfunktioner, som betjener et opland, der omfatter kommunen og nabokommuner, men ikke et regionalt opland svarende til større dele af hovedstadsområdet. Det øvrige hovedstadsområde omfatter, i Solrød Kommune, alle de byer og landområder, som ikke indgår i Køgefingeren. Dvs. at der i Havdrup og landsbyerne Jersie, Karlstrup, Gl. Havdrup, Naurbjerg og Kr. Skensved som udgangspunkt kun må ske en begrænset byudvikling, såfremt det kan begrundes i lokale behov.
I forbindelse med seneste revision af Fingerplanen (i 2019), anmodede Solrød Kommune om flere byudviklingsmuligheder i Havdrup ud fra den begrundelse, at Havdrup er en stationsby (og kommunens anden bymidte) med nem adgang til kollektiv transport og med attraktive, stationsnære byudviklingsmuligheder. Erhvervsstyrelsen (nu Plan- og Landdistriktsstyrelsen) vurderede, at den ønskede udvikling af Havdrup ikke kan karakteriseres som værende af lokal karakter og derfor kræver en særlig aftale med Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Solrød Kommune har fået lovning på op til 150 nye boliger i Havdrup, såfremt kommunen kan redegøre for et behov for nye boliger (efter planlovens regler for byvækst), hvilket kommunen har redegjort for i tillæg nr. 10 til Kommuneplan 2021.
Således er denne lokalplan, som giver mulighed for 1. etape med 150 nye boliger, i overensstemmelse med Fingerplan 2019. En eventuel næste etape vil først kunne etableres, når der igen kan redegøres for et nyt behov eller hvis lovgivningen ændres.
Find redegørelsen for byvækst her, samt den supplerende redegørelse for arealudlægget i Havdrup her.
Formålet med vand- og naturprojekt Solrød Bæk er, at sammentænke ønsket om et sammenhængende vand- og naturområde, med god grundvandsbeskyttelse og med mulighed for rekreative oplevelser.
Solrød Bæk har sit udspring i Havdrup og udmunder i Køge Bugt. Området langs Solrød Bæk er i dag domineret af intensivt dyrket landbrugsjord, og langs vandløbet er Havdrup Kildeplads, der ejes af HOFOR og som leverer vand til Storkøbenhavn.
Vand- og naturprojektet Solrød Bæk skal bidrage til, at løse områdets mange udfordringer gennem en helhedsorienteret indsats med fokus på øget klimasikring, øget biodiversitet, beskyttelse af grundvandsressourcen, bedre rekreative muligheder og klimaforbedrende tiltag. Enkelte af de centrale elementer i vand- og naturprojektet Solrød Bæk har direkte tilknytning til den planlagte boligudvikling af matr. nr. 8a Havdrup By, Havdrup, herunder genopretning af Tykmosen og udtagning af landbrugsjord til bl.a. skovrejsning.
Tykmosen planlægges genoprettet lige nord for planområdet, og skal i fremtiden fungere som et spildvandsteknisk anlæg som skal bidrage til at øge klimasikringen af både Havdrup og af planområdet. Overfladevand fra planområdet skal således ledes til og tilsluttes Tykmosen. Efter etablering vil anlægget fremstå som mose og våde enge.
I områderne der grænser op til lokalplanområdet vil der bliver plantet ny skov, hvor der gennem bl.a. beplantningstyper vil være fokus på at skabe en naturlig overgang fra byområde til skov, og der vil være fokus på rekreative værdier i de bynære naturområder. Skoven vil blive anlagt, driftet og ejet af Naturstyrelsen og vil være omfattet af fredskovspligten.
Byrådet vedtog i 2024 Helhedsplan for Havdrup By med det formål, at få en samlet vision for udviklingen af Havdrup. Visionen er 'Havdrup - en by til alle livets faser', og er resultatet af en omfattende proces med borgermøder, workshops og drøftelser i opgaveudvalget.
Visionen for Havdrup By tager afsæt i temaerne adgang til naturen, boligudvikling, fællesskaber, mødesteder og sikker trafik. Helhedsplanen indeholder derudover ni anbefalinger, som er centrale for Havdrups udvikling. Anbefalingerne vedrører: tilgængelig natur, nye grønne områder, byrum og biler, mødesteder til bebyggelsen, mødesteder for Havdrup, sammenhængende stier, boligudvikling i Havdrup, rækkefølge for byudvikling og placering af friplejehjem.
Dertil angiver helhedsplanen en rækkefølge for den videre byudvikling i Havdrup: 1. Ørnesæde (etape 1), 2. Ørnesæde (etape 2), 3. Akacievænget/ Gartnerhaven samt Havdrup Nordøst og 4. Perspektivarealerne ved Sallevej og Skovvænget. Rækkefølgen for byudvikling fremgår af billedet nedenfor.
Billedet viser rækkefølgen for byudvikling på lang sigt.
En helhedsplan er ikke bindende planlægning som f.eks. kommune- og lokalplaner, men giver mulighed for en helhedsorienteret blanding af vision og byudvikling. Kommune- og lokalplanlægningen kan derefter sikre visionen ved at indarbejde dem i det gældende plangrundlag.
Lokalplan 228.1 understøtter bl.a. Helhedsplan for Havdrup By ved at sætte:
- krav om adgang for alle til naturområder
- krav om varierede grønne områder både ift. udtryk, placering, sammenhæng og adgang
- krav om placering og indretning af veje og stier med fokus på trafiksikkerhed og gode stiforbindelser
- krav om boligtyper og boligstørrelser for at understøtte visionen om 'Havdrup - en by til alle livets faser', samt krav om fællesskabs understøttende funktioner i lokalplanområdet.
Her kan du finde Helhedsplan for Havdrup By (vedtaget i 2024).
Lokalplanområdet er i dag omfattet af ramme 228 i Solrød Kommuneplan 2025. Lokalplan 228.1 er i overensstemmelse med bestemmelserne i kommuneplanramme 228.
Rammeområdet er udlagt til blandet tæt-lav og åben-lav boligbebyggelse, en døgn- eller daginstitution, naturområde, nærrekreativt området, regnvands- og klimaanlæg.
For den åben-lave boligbebyggelse gælder en bebyggelsesprocent på 30% for området som helhed, en maks. bygningshøjde på 8,5 meter og maks. 2 etager.
For den tæt-lave boligbebyggelse gælder en bebyggelsesprocent på 40% for området som helhed, en maks. bygningshøjde på 8,5 meter og maks. 2 etager.
For døgninstitution gælder en bebyggelsesprocent på 50% beregnet ud fra den enkelte ejendom, en maks. bygningshøjde på 10 meter og maks. 2 etager. For daginstitution gælder en bebyggelsesprocent på 40 % beregnet ud fra den enkelte ejendom, en max bygningshøjde på 8,5 meter og maks. 1,5 etager.
Hertil fastsætter ramme 228, at et nyt boligområde skal udføres med fællesskabsdannende funktioner, at der maks. kan opføres 150 nye boliger i rammeområdet, at udbygning skal ske efter 'indefra-og-ud' princippet, at området primært skal bestå af mindre etplans boliger, at der udlægges sammenhængende grønt areal som trækkes ind i bebyggelsen, at der etableres minimum 1,35 ha skov inden for rammeområdet, at der sikres forbindelse til den eksisterende by og at der sikres for klimarelaterede oversvømmelser.
Dertil giver rammen mulighed for, at omdanne den eksisterende gård til andre formål. Herudover gælder de generelle rammer, som findes i kommuneplanens rammer for lokalplanlægning. De generelle rammer kan findes her.
Byrådet vedtog i 2019 en boligpolitik for Solrød Kommune med fokus på kommunen som det bedste sted at bo – hele livet.
Denne overordnede målsætning om at der skal være boliger til alle aldre, både de unge, de ældre og dem midt i mellem, opnår kommunen gennem følgende mål:
- Solrød Kommune skal have variation i typen af boliger.
- Der skal være 80% ejerboliger og 20% lejeboliger (almene og private lejeboliger).
- Kommunen vil i dialog med boligselskaberne om udlejningskriterier til almene boliger.
- Kommunens borgere skal tilgodeses i udlejningskriterierne med en andel af ledige almene boliger.
- Der skal være flere mindre boliger med 1‐3 værelser i attraktive boligområder.
- Nye boligområder skal udvikles med fokus på bæredygtighed.
Denne lokalplan giver mulighed for at opføre 150 nye boliger øst for Havdrup By. Gennem krav om boligstørrelser, sikre lokalplanen et varieret boligudbud i Havdrup og understøtter målsætningen om flere mindre boliger.
Ved endelig vedtagelse af Lokalplan 228.1 Havdrup Skovby ophæves følgende lokalplaner:
- Lokalplan 703.1 Forbud mod spillehaller aflyses ved vedtagelse af denne lokalplan for det område, som nærværende lokalplan omfatter, idet bestemmelse § 3.11 om forbud mod spillehaller er indarbejdet i nærværende lokalplan.
Derudover forventes følgende deklarationer aflyst med endelig vedtagelse af Lokalplan 228.1 Havdrup Skovby:
- Deklaration lyst den 4. september 1978, løbe nr. 31708 om fredning af moser aflyses for det område som indeværende lokalplan omfatter (matr.nr. 8a Havdrup By, Havdrup), da deklarationen omhandler fredning udenfor lokalplanområdet.
- Deklaration lyst den 29. december 2006, løbe nr. 89697 om råvandsledninger mv. aflyses for det område som indeværende lokalplan omfatter (matr.nr. 8a Havdrup By, Havdrup), da deklarationen omhandler forhold udenfor lokalplanområdet.
- Deklaration lyst den 18. februar 1916, løbe nr. 900434 om hegn, hegnsmur mv. aflyses for det område som indeværende lokalplan omfatter (matr.nr. 8a Havdrup By, Havdrup), da deklarationen ikke forefindes i tingbogen.
- Deklaration lyst den 17. maj 1918, løbe nr. 900435 om hegn, hegnsmur mv. aflyses for det område som indeværende lokalplan omfatter (matr.nr. 8a Havdrup By, Havdrup), da deklarationen ikke forefindes i tingbogen.
I henhold til Planlovens § 16, stk. 4, skal der inden for kystnærhedszonen redegøres særligt for bebyggelsers højde og visuelle påvirkning af området.
Lokalplanområdet ligger uden for kystnærhedszonen, hvorfor der ikke redegøres yderligere.
HOFOR har fire drikkevandsboringer umiddelbart øst for planområdet. Indvindingsboringerne har boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), der dækker hele den østlige del af planområdet (se billedet nedenfor), hvilket medfører skærpede krav i forhold til kemikalier/stoffer, som kan udgøre en risiko for forurening af grundvandet.
Billedet angiver udpegningen af BNBO (angivet med blå skravering) inden for planområdet (angivet med rød stiplet linje).
Hele planområdet ligger desuden i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Der må som hovedregel ikke ske arealanvendelse, som udgør en fare for forurening af grundvandet, inden for områder med særlige drikkevandsinteresser.
Med udpegningerne OSD og BNBO er risikoen for forurening af grundvandet et særligt fokuspunkt i planlægningen af det nye boligområde, sammen med den øget befæstelse som realisering af planforslaget vil medføre ift. grundvandsdannelse. Da en væsentlig påvirkning af grundvandsdannelse ikke kan udelukkes, er påvirkning af grundvandsinteresser, herunder grundvandsdannelse, undersøgt nærmere og indgår derfor i miljøvurderingen af planforslaget.
Natura 2000-områder
EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet pålægger EU's medlemslande at bevare en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Det skal ske ved at udpege særlige områder, hvor disse arter og naturtyper er beskyttede. Habitatområderne og fuglebeskyttelsesområderne udgør tilsammen Natura 2000-områderne.
Det er myndighedens ansvar at sikre sig, at der er tilvejebragt tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om planen kan skade et Natura 2000-område.
De nærmeste Natura 2000-områder ligger hhv. ca. 2 km nordøst for planområdet (N150 Gl. Havdrup Mose) og ca. 5,6 km øst for planområdet (N147 Ølsemagle Strand og Staunings Ø). Der er foretaget en væsentlighedsvurdering af planens påvirkning af begge Natura 2000-områder, hvor det vurderes at planen ikke vil have en væsentlig påvirkning af de ovenstående Natura 2000-områders (N150 og N147) integritet og bevaringsmålsætning.
Læs mere i afsnittet miljørapport.
Bilag IV-arter
Bilag IV i EU's habitatdirektiv indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Det handler bl.a. om forbud mod ødelæggelse af yngle/rasteområder og mod at forstyrre fugle på reder.
Det område planområdet omfatter består af landbrugsareal med tilhørende gårdanlæg i det nordvestlige hjørne af planområdet. I tilknytning til gårdanlægget forefindes en have med en række ældre træer.
Der er gennemført lytninger i området, for at finde ud af om der er flagermus i planområdet. Her blev der fundet fem arter af flagermus, og det kan således konkluderes at området benyttes af flagermus. For at undgå væsentlige påvirkning af flagermus, bevares de flagermusegnede træer, som er registeret omkring gårdanlægget i planområdets nordvestlige hjørne, se lokalplanens § 8.1 og kortbilag 4.
Da en væsentlig påvirkning af flagermus ikke kan udelukkes, er forholdet undersøgt nærmere og indgår derfor i miljøvurderingen af planforslaget.
Jf. § 5 stk. 1 i ladestanderbekendtgørelsen (BEK nr. 181 af 05/03/2020) gælder, at nye beboelsesbygninger med mere end 10 parkeringspladser skal forberede alle parkeringspladser til ladestandere.
Jf. §5 stk. 2 gælder, at nye bygninger, med mere end 10 parkeringspladser, der ikke er beboelsesbygninger, skal etablere mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringspladsanlægget og forberede mindst hver femte parkeringsplads til ladestandere.
Etablering af ladestandere skal overholde forskrifterne i ladestanderbekendtgørelsen. Dette fremgår også af kommuneplanens generelle ramme for parkeringspladser (pr. 2025 i Solrød Kommuneplan 2025).