Anden planlægning

Herunder kan du læse om, hvordan lokalplanen forholder sig til anden relevant planlægning.

Landsplandirektivet Fingerplan 2019 omfatter alle hovedstadsområdets kommuner og udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, byomdannelse,
grønne kiler, trafikanlæg m.m.

Lokalplanen for Solvænget er beliggende indenfor ”byfingrene” i Fingerplan 2019. Lokalplanen  har til formål at fastholde og bevare områdets helhedsudtryk, og medfører ikke ændringer, der er i uoverensstemmelse med Fingerplan 2019.

Området blev omfattet af kommuneplanens bestemmelser for rammeområde 315 (Solvænget). Herudover gælder også de generelle rammer, som findes i kommuneplanens rammer for lokalplanlægning. Desuden indeholder kommuneplanen også retningslinjer for skiltning, som danner grundlag for bestemmelser om skiltning i denne plan. Lokalplanen er i overensstemmelse med rammeområdet.
Som skitseret i Solrød Kommunes Risikostyringsplan vurderes arealer inden for rammeområde 315 at være i risiko for at blive oversvømmet ved stormflodshændelser med havvand fra Køge Bugt. 

Lokalplanområdet ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser, hvilket betyder at der skal tages hensyn til grundvandet. Der må som hovedregel ikke ske arealanvendelse, som udgør en fare for forurening af grundvandet, inden for områder med drikkevandsinteresser. Bestemmelserne i lokalplanen vurderes ikke at være i strid med dette.

Som led i kommunens klimatilpasningsplan ønsker Solrød Kommune at mindske overbelastning af kommunens regnvandskloakker, vandløb og søer for at forebygge oversvømmelser. Befæstelsesgraden i lokalplanområdet må derfor maksimalt være 0,3 for området som helhed.

Befæstelsesgraden er både et udtryk for, hvor meget regnvand der forventes at blive afledt til afløbssystemet (afløbskoefficienten) og for den maksimale del af arealet, der må befæstes og dermed aflede regnvand til kloaksystemet. Hvis ikke dette kan overholdes, skal vandet der falder på grunden, forsinkes eller afledes på alternativ vis, eksempelvis ved nedsivning.

Vand fra området håndteres jævnfør den til enhver tid gældende Spildevandsplan for Solrød Kommune.

Affaldssortering i lokalplanområdet skal ske i henhold til Solrød Kommunes Affaldsplan.

Ved endelig vedtagelse af denne lokalplan aflyses nugældende lokalplan 315.3.

Desuden aflyses lokalplan 703.1 vedr. forbud mod spillehaller for den del, som lokalplanområdet dækker.

Lokalplanområdet ligger inden for kystnærhedszonen, hvorfor der skal redegøres for lokalplanens eventuelle visuelle konsekvenser. Lokalplan 315.6 for Solvænget vurderes ikke at medføre en visuel ændring af den eksisterende bebyggelse langs kystlinjen, da hverken etageantal eller den tilladte højde ændres.

Natura 2000-områder
EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet pålægger EU's medlemslande at bevare en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Det skal ske ved at udpege særlige områder, hvor disse arter og naturtyper er beskyttede. Habitatområderne og fuglebeskyttelsesområderne udgør tilsammen Natura 2000-områderne. Det er myndighedens ansvar at sikre sig, at der er tilvejebragt tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om planen kan skade et Natura 2000-område. 
De nærmeste Natura 2000-områder ligger hhv. ca. 1,0 km (Ølsemagle Strand og Staunings Ø) og ca. 4,2 km (Gl. Havdrup Mose). Alene på grund af afstanden vurderes, at gennemførelse af planerne ikke vil påvirke Natura 2000-områderne væsentligt. Resultatet af screeningen medfører, at der ikke skal foretages en egentlig Natura 2000-konsekvensvurdering.

Bilag IV-arter
Bilag IV i EU's habitatdirektiv indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Det handler bl.a. om forbud mod ødelæggelse af yngle/rasteområder og mod at forstyrre fugle på reder. 
Det område, lokalplanen omfatter, består udelukkende af bebygget areal. Der er således ingen naturarealer, beplantninger af væsentlig udstrækning eller lignende. Det vurderes derfor, at området ikke benyttes som yngle- eller rasteområde for plante- eller dyrearter på habitatdirektivets bilag IV. Det kan dog ikke udelukkes, at området sporadisk benyttes af flagermus som enten fødesøgningsområde langs bebyggelsen, eller at bygningerne benyttes som overvintrings- eller sommerresidens for arter af flagermus. Det vurderes dog samlet, at planområdet enten ikke benyttes af flagermus overhovedet, eller at det udgør et uvæsentligt yngle- eller rasteområde for arter af flagermus.

Lokalplanområdet er ikke udpeget til område med særlige kulturhistoriske interesser.

Findes der under jordarbejder grave, gravpladser, bopladser, ruiner eller andre jordfaste fortidsminder, skal arbejdet, i medfør af museumslovens § 27, standses i det omfang det berører fortidsmindet. Fundet skal straks anmeldes til Museum Sydøstdanmark.

Bygherren kan i henhold til museumslovens § 25 anmode Museum Sydøstdanmark om at tage stilling til, hvorvidt jordarbejder vil berøre væsentlige fortidsminder.