Anden planlægning

Herunder kan du læse om, hvordan lokalplanen forholder sig til anden relevant planlægning.

Landsplandirektivet Fingerplan 2019 omfatter alle hovedstadsområdets kommuner og udgør det overordnede grundlag for kommunernes planlægning af byudvikling, byomdannelse,
grønne kiler, trafikanlæg m.m.

Fingerplanen foreskriver, at byudvikling i hovedstadsområdet som udgangspunkt skal ske i det udpegede fingerbyområde. Der gives dog også mulighed for byudvikling af lokal karakter uden for fingerbyområdet, hvis de overordnede interesser respekteres, og byudviklingen sker i tilknytning til kommunecentre eller som afrunding af andre bysamfund.

Denne lokalplan (206.3 for Havdrup Vest etape 7) giver mulighed for byudvikling af lokal karakter i stationsbyen Havdrup og er i overensstemmelse med Fingerplan 2019.

Forslag til Solrød Kommuneplan 2021-2033 er i offentlig høring i perioden fra 28. juni til 6. september 2021, begge dage medregnet.

Kommuneplan 2021

Lokalplanområdet er i Solrød Kommuneplan 2021-2033 omfattet af rammeområde 206. Herudover gælder også de generelle rammer, som findes i kommuneplanens rammer for lokalplanlægning. Desuden indeholder kommuneplanen også retningslinjer for skiltning, som danner grundlag for bestemmelser om skiltning i denne plan.

Rammeområde 206 udlægger området til boligbebyggelse med tilhørende kollektive funktioner som børneinstitution, fælleshus og lignende.

Området kan bebygges med parcelhuse, dobbelthuse, rækkehuse og etageboliger. Der må maks. opføres 260 boliger.

Den maksimale bebyggelsesprocent for området under ét er 35. For parcelhuse gælder desuden, at den enkelte grund maks. må bebygges med 30 %.

Parcelhuse må opføres i maks. 1 etage med udnyttet tagetage mens øvrig boligbebyggelse må opføres i maks. 2 etager. Daginstitution må opføres i 1 etage.

Minimum 16 % af området skal anvendes til større sammenhængende fælles friarealer.

Op til 14 % af rammen er kortlagt som risikoområde for klimarelaterede oversvømmelser, hvorfor rammen giver mulighed for etablering af regnvands- og klimaanlæg.

Lokalplanen er i overensstemmelse med rammen.

Lokalplanområdet ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) samt indenfor et indvindingsopland til drikkevand, hvilket betyder at der skal tages hensyn til grundvandet. Der må som hovedregel ikke ske arealanvendelse, som udgør en fare for forurening af grundvandet, inden for sådanne områder.

Bestemmelserne i Lokalplan 206.3 vurderes ikke at være i strid med dette da lokalplanen stiller krav om, at regnvandsbassiner etableres med membran, så der ikke sker forurening af grundvandet.

Lokalplanområdet er ikke i forvejen omfattet af en lokalplan.

Der er ingen servitutter som med den endelige vedtagelse af lokalplanen aflyses.

Lokalplanen ligger ikke inden for kystnærhedszonen.

Lokalplanområdet fremstår for nuværende som udyrket landbrugsareal uden større naturværdi. Der er ikke i området registreret fredninger eller beskyttet natur.

Solrød Kommune ønsker at være det bedste sted at leve og bo. En af forudsætningerne herfor er, at der findes et varieret og attraktivt boligudvalg og at der er fokus på bæredygtighed.

Lokalplanområdet udvikles med parcelhuse, række- og dobbelthuse i forskellige størrelser. Desuden giver lokalplanen mulighed for, at boliger udføres med solceller og grønne tage, og der er i lokalplanen fokus på håndtering af regnvand og sikring mod klimarelaterede hændelser.

Lokalplanen er i overensstemmelse med Solrød Kommunes boligpolitik.